lørdag den 3. maj 2008

Markedsføring af biblioteket

1.)
oddset reklame"der er så meget kvinder ikke forstår", sonofon-reklamer med Polle, DSB-reklamer med Harry. "Reklamer med en humoristisk pointe har tilsyneladende også en effekt på folks tolerance overfor reklamer generelt. Et gran af provokation skader heller ikke indenfor markedsføring, så længe det samtidig appellerer til humoren. Vi mener derfor at kunne konkludere, at markedsføring af biblioteker sagtens kan være humoristisk, provokerende og måske oven i købet forbedre bibliotekets lidt støvede image ad denne vej, som en slags sidegevinst" (Bach, Brandt Nielsen, Rugtved Mikkelsen, ERP, 2006, s.64)

2.)
Velkomstbrochurer til tilflyttere
(Bach, Brandt Nielsen, Rugtved Mikkelsen, ERP, 2006, s.75)



3.)
Fejre bibliotekets fødselsdag
(Bach, Brandt Nielsen, Rugtved Mikkelsen, ERP, 2006, s.81)

4.)
"læseoplevelsen; billeder hvor den hyggelige læsning er i højsædet, en pejs, en kop te, det er koldt undenfor, men hyggeligt indenfor med en god bog" (Lygaard Hansen, ERP,2005, bilag E)

5.)
'Bøgerne findes på biblioteket' eller lignende slogan. Postkortene kan ligge på cafeer, i centre, på gymnasier og uddannelsesinstitutioner og selvfølgelig på bibliotekerne. Nå ud til ikke-brugere.
(Lyngaard Hansen, ERP, 2005, bilag E)

6.)
Selvstændigt projekt med eget logo, hjemmeside osv (Holst Rasmussen, ERP, 2005, s.21)

7.)
"Medarbejderne er så at sige projektet og man er nød til at sælge ideen til medarbejderne for at de kan sælge den til brugerne. Ved at prioritere den interne markedsføring sikrer man en stærk kultur og et image, som stemmer overens med denne kultur" (Holst Rasmussen, ERP, 2005, s.22)

8.)
"Uhyr vigtigt at markedsføre sig uden for biblioteket, hvis man ønsker at appellere til ikke-brugere" (Holst Rasmussen, ERP, 2005, s.22)

9.)
Markedsføring af kommende events i en eventkalender, som er tilgængeligt i fast form og online.

10.)
Modtageren vil spørge "hvad kan jeg bruge dette til?" og "hvad betyder det for mig?" og det er budskabernes formål at give ham svar på disse spørgsmål.

11.)
"(bibliotekaren) uden synligt tilhørsforhold i form af uniformer/navneskilte"
(Larsen, 2006 hos Rugholm Graversen, Viholm, ERP, 2006, s.36)

12.)
"PR-kampagne på biblioteket:
Tiltag som nye uniformer eller blot t-shirts til bibliotekarerne med påskriften "Læs en bog", kuglepenne, musemåtter mm. kunne vække lånernes interesse" (Buur Pedersen & Lentz, ERP, 2004, s.72)

13.)
"lave nogle farvede striber i siden. Farverne var holdt i rødlige nuancer på "kvinde-pjecen" og i blå/grønne på "mande-pjecen". Dette skal antyde, hvem pjecen er rettet til. Hvis vi skrev "til kvinder" på pjecen, var vi bange for at dette ville få borgerne til at tro, at mænd ikke måtte læse pjecerne" (Buur Pedersen, Lentz, ERP, 2004, s.67)

14.)
"de pjecer som Farum bibliotek i forvejen laver er gode, men kunne distribueres anderledes, således at man ikke skal ind på biblioteket for a hente dem. De kunne lægges hos lægen, tandlægen, busstationer osv., hvor folk sidder og venter og mangler noget at læse i"
(Buur Pedersen & Lentz, ERP, 2004, s.72)
(de mangler jo ikke ligefrem noget at læse i på biblioteket!)

15.)
Brugerorientering:
-Ved bibliotekarbordet kan man sætte et skilt der siger "Spørg her". Det er både til at forstå, og det virker som en invitation.
-Istedet for biografier kalder de det erindringer. Deres novelle og antologier kalder de for "små historier.
Kan være forvirrende for biblioteksvante og personale, men man kan hurigt tilpasse sig disse nye, mere brugervenlige betegnelser.
(Rotbøll & Skaarup, BA, 2003, s.19+39) Romaner i stedet for skønlitteratur. Non-fiktion og fiktion kunne også overvejes ligesom på engelsk.

16.)
Der er gode måder at reklamere for sit bibliotek på for med for eksempel plastikposer, når man ikke kun den der har posen, men også alle dem, der ser denne pose i gadebilledet (Rotbøll & Skaarup, BA, 2003, s.29)



17.)
"En anden mulighed er balloner med logoet på til gratis uddeling i børnebiblioteket. Børn elsker balloner. (Rotbøll & Skaarup, BA, 2003, s.30+s.48) (evt. koble ballonuddeling med Peter Plys historien)



18.)
Hvid reklamesten udenfor biblioteket. Skiftende bøger reklameres i kæmpeformat herpå ved at påklistre plakater af bogens forside, bagside og bogryg. (som billedet) Eller måske via en projektor?

19.)
Skilt om ny bog på ydersiden af toiletdøren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar