søndag den 6. april 2008

Børnebibliotek eller skolebibliotek

1.)
Spørge børnene, hvad de godt kunne tænke sig og bruge nogle af deres forslag (planlagt på Kolding bibliotek) .



2.)
Børnebiblioteket. Kufferter med 8 billedbøger= klistremærker så lånerne kan give karakterer til bøgerne. Topscorer(forfatter) kan blive inviteret, så børnene kan møde forfatteren. Set på Viborg bibliotek.

3.)
Computerspilsturnering /computerrum (Set på Aalborg hovedbibliotek).

4.)
Yallahrup Færgeby: teater / udstilling / stemmerne bag inviteres.

5.)
Få besøg af anmelder fra troldspejlet, som fortæller børn om nyheder (set på Aalborg hovedbibliotek).

6.)
Anmelderrum, hvor børn optages på video, mens de fortæller om læseoplevelse. Denne videosekvens kan andre børn gense (set på Frederikshavn bibliotek).

7.)
Inviterer kendte børn (fx fra x-faktor) til at fortælle om deres ynglingsmusik og ynglingsbøger.

8.)
DM i tegning 12. og 13. april 2008 markeres på lokale børnebibliotek ved at lave en tilsvarende tegnekonkurrence.

9.)
Blog med anmeldelser for børn, forældre og lærere, hvor de kan kommentere på bibliotekarernes anmeldelser og indlæg (set på Silkeborg bibliotek).

10.)
Børnebøger fra andre lande udstillinger : Sverige, Norge, England, USA, Tyskland osv.

11.)
Månedens børnetip (Fredensborg bibliotekernes hjemmeside)

12.)
Højtlæsningsrum (Sønderborg bibliotek)

13.)
"The Children’s Library has been refurbished to improve the accommodation for toddlers & parents and includes baby changing facilities."
http://www.sutton.gov.uk/education/libraries/suttoncentral.htm

14.)
"Bibliotekerne bør have kontaktpersoner i fritidsordninger, skoler, sfo'er og ungdomsklubber, som kan inspirere med forslag til arrangementer; formidle kontakten til brugerne og uddele PR-materiale vedrørende bibliotekets arrangementer" (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.57)

15.)
"På sigt forestiller vi os, at der etableres en nationalvidensbase for alle folkebiblioteker, f.eks. som en videreudvikling under Børn & Kultur portalen. (http://www.boernogkultur.dk/) Her er det tanken, at alle børnebiblioteker kan publicere årsberetninger for deres aktiviteter på arrangement- og kulturområdet: hvilke arrangementer der er afholdt, deltagerantal, evaluering og erfaringer vedrørende samarbejdspartnere" (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.58)

16.)
"Vide hvad der sker i lokalsamfundet og tage bestik ud fra det i planlægningen af arrangementerne på biblioteket" (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.58)

17.)
"Opkræve betaling fra værkstedsarrangementer eller omkostningstunge arrangementer, kommer disse arrangementer til at fremstå som noget særligt" (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.61).

18.)
"Det er vigtigt at evaluere arrangementerne for senere at kunne trække på erfaringer fra tidligere arrangementer" (fra en evt. vidensbase). "Biblioteket bliver herved mindre sårbar over for videnstab i tilfælde af en ressourceperson, som forlader biblioteket" (...) "Årsberetningen kan anvendes i følgende sammenhænge: Som dokumentation overfor ledelse og politikere og for aat give de interne afdelinger en fælles orientering om, hvad der sker på biblioteket". (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.61-62)

19.)
"Den eksisterende arrangementsfolder (for børn) bør suppleres med en folder alene indeholdende arrangementer for større børn og unge." (Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s64)

20.)
Gøre siden med børnebibliotekets tilbud til startside på børnebibliotekets computere
(Aksglæde Karlsen, Glibstrup Jensen, Konzack, ERP, 2006, s.64)

21.)
dagpleje/børnehavebørn, eks: skattejagt, hvor sporene fører dem rundt i børnebiblioteket (Bach, Brandt Nielsen, Rugtved Mikkelsen, ERP, 2006)

22.)
"fisk en bog", hvor man kan fiske en bog i et fiskenet
(Lynggaard Hansen, ERP, 2005, s.8)

23.)
"Det er en god ide at målrette indsatsen mod dem der læser, og på den måde skabe rollemodeller for dem, der ikke læser (Madsen 2003 (A) s.15). Rollemodellerne kan give bogdropperne en fornemmelse af, hvor sjovt det kan være at læse, hvilke oplevelser man kan få ud af det. Der er større muligheder for at vække læselysten hos bogdropperne ved, at de ser eller får fortalt, hvilke fede oplevelser, de kan få, end at forsøge at tvinge dem til at læse"
(Bordinggaard, Bluhm & Skøtt, ERP, 2005, s.23)

24.)
"fantasikongresser for børnene som en slags loge, hvor det også var forbudt for forældrene at komme ind, da vi tænkte, at det ville gøre det endnu mere tiltrækkende"
(Bordinggaard, Bluhm & Skøttt, ERP, 2005, s.24)

25.)
"Det har også været et af målene med vores projekt at oprette et sådan råd med repræsentanter fra kommunens 6. klasser i Silkeborg. Ideen er, at de skal være med til at udarbejde et månedligt elektronisk bogblad og fungere som børnepanel og komme med ideer og forslag til bogvalget, indretningen af børnebibliotekets skønlitterærehjørne mv."
(Bordinggaard, Bluhm & Skøtt, ERP, 2005, s.30)

26.)
"Af andre ideer, som vi har haft på tegnebrættet, kan vi nævne en historieaften, hvor bogkrigerne begynder en historie, som børnene så skal bygge videre på i løbet af aftenen med forskellige indslag som f.eks. uhyggelig musik, glade lyde osv. Det kunne så afsluttes med en diskussion med børnene om, hvordan det påvirkede dem, og hvordan historien ende med at blive, som det gjorde". (Bordinggaard, Bluhm & Skøtt, ERP, 2005, s.35)
...
27.)
Orla plakat bruges i udstilling sammen med de nominerede/vindende orla-bøger fra de sidste par år.
...
28.)
Bibliotekerne tilbyder billedbøger, musik-cd'er, spil og lignende til kommunens dagplejere. Materialerne kan lånes i bibliotekernes børneafdelinger eller i dagplejens legestuer.
...
29.)
Akvarium med fisk. Indbygget i væggen. (Århus hovedbibliotek)
...
30.)
Børneur (Århus hovedbibliotek)
...
31.)
Bøger anbefalet af den orange loge.
Hovedbibliotekets læseklub for de 10-13 årige
Titel__________
God, fordi________
_______________
anmeldt af_________
Op til fem stjerner, der farvelægges
(Århus hovedbibliotek)
...
32.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar